reklama

Keď sa žena bojí

Keď pocit maximálneho štastia prejde do hlbokého smútku, keď sa očakávanie toho krásneho zmení na strach. Keď zúfalo hľadáme neexistujúce odpovede na naše otázky a stále narážame na stenu svojich pochybností. Keď sa život prevráti na ruby a strelí nám takú facku, o akej sa nám ani nesnívalo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)

Mať dieťa je vraj to najkrajšie, čo sa môže žene prihodiť. Dieťa je vraj zázrak prírody, naplnenie ženskosti, posvätné poslanie nás žien. Keď som sa vydávala, dieťa bolo to najposlednejšie v mojej mysli. Materstvo ma nikdy nejako nelákalo. Už ako dieťa som bola divná, radšej sa preháňajúc s chalanmi na bicykloch ako kočíkovať susedovie bábo. Aj neskôr som mala pocit, že by som nemohla byť dobrou matkou. Detičky okolo mňa sa rodili a mňa stále nejako neláko zobrať bábätko do náručia. A potom jedného dňa ku nám prišla bývať Brianka. Či to bolo vplyvom Brianky, alebo iba začali biologické hodinky tikať trošku hlasnejšie, alebo možno výsledkom oboch, ja som začala uvažovať o dieťatku. Po prediskutovní plánu s Markom sme teda vyhrnuli rukávy (snáď nečakáte, niečo doslovné ;-)).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nebolo treba čakať dlho a výsledok v podobe dvoch čiarok sa dostavil. Po úspešnom teste som sa zásobila knihami o tehotenstve, výchove detí, predplatila si časopisy "Rodičia" a "Rodičovstvo" a nechala sa unášať vlnami úspechu. Nuž, ale vlny sú vlny a raz ste hore a raz ste dole. Dole prišlo náhle a nečakane, po 8-mich týždňoch, dva dni po Vianociach. Spontánny potrat bol fyzicky prekvapivo rýchly. V podstate bol aj náš príchod na pohotovosť zbytočný, lebo okrem ultrazvuku, ktorý potvrdil celkový potrat a teda nepotrebnosť následného zákroku, sa nedalo nič urobiť. A ja som si zobrala dva dni mentálneho voľna.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Za pár mesiacov sme dostali znova zelenú. Tentoraz to trvalo trošku dlhšie, ale dve čiarky sa znovu dostavili. Bola som objednaná na skorý ultrazvuk (kvôli predchádzajúcemu potratu) a tam sme videli malú fazuľku, ktorá merala toľko, čo mala, a bijúce srdiečko, ktoré bilo o stosešť. Nuž, ale doktorke sa to nepozdávalo, lebo srdiečko by malo biť o stotridsať a tak nás objednala na daľší týždeň. Týždeň pochybností, zúrivého internetového surfovania, vnútorných uistení, že všetko bude v poriadku a nespania. Týždeň prešiel a ja som sledovala monitor s predstieraným pokojom. Tiché premeriavanie prerušované iba pípnutím zakaždým, keď urobila fotku, až prerušila ticho vetou: "Neviem nájsť tep". Bolo to ako keby spadla gilotína a pamätám si len, že ma zaliali slzy a pasívne som čakala, až skončí vyšetrenie. Sedeli sme s Markom v ordinácii v slzách a nechali nás chvíľu osamote. Potom prišla "grief counselor-ka" (neviem slovenský výraz) a po chvíli rozhovoru sa spýtala, či sme schopní prijať doktora, a rozprávať o možnostiach. Tiež nám povedla, na čo všetko máme nárok (vyšetrenia). Doktor navrhol kyretáž hneď, ja som chcela počkať, či nebude ďaľší prirodzený potrat. Dohodli sme sa na piatok (bol utorok). 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Do piatku sa nič neudialo a tak som sa dostavila do nemocnice o 7.30 ráno. Medzitým som si však prečítala kopec hororových príbehov o chybách diagnózy. A tak som do nemocnice prišla s neistotou, či niečo neprehliadli. Doktor na mňa nebol vôbec naštvatý (ako som sa bála). Naopak, bol veľmi milý a dokonca podporil moju reakciu. Povedal mi, že ma teda posunie na neskôr, aby som stihla ešte jeden ultrazvuk. Ten mi urobili naozaj dôkladne, videla som ako sa dotyčná osoba snaží, a všetko premeriava. Bola veľmi milá a chápajúca. Diagnóza, žiaľbohu, ostala a ja som sa presunula naspäť na oddelenie. Mimochodom, bolo to oddelenie, kde pripravujú luďí na operačné zákroky a nie gynekologické oddelenie. Potom sa mi prišiel predstaviť celý personál, čo sa o mňa staral (doktor ešte raz, anesteziológ, dve sestričky). Všetko mi vysvetlili, na všetky moje otázky odpovedali, každý, čo ku mne prišiel vyjadril ľútosť nad stratou. Sestrička bola veľmi ochotná, a kontrolovala ma každých 5 minút, kým som čakala na zákrok. Keď si všimla, že mám ľadové nohy (ja som si to ani neuvedomila), hneď mi doniesla ohriatu deku. Dostala som infúziu (aby do mňa nemuseli pichať ako do špendlíkového vankúšiku). Potom už prišiel anesteziológ, že už je čas a dostala som nejaký oblbovák. Ešte si pamätám, že ma viezli na sálu a ďalej už nič. Zobudila som sa asi okolo 10.30. Mark bol už pri mne, aj spolu so sestričkou, čo na mňa dávala pozor. Poležala som si tam asi do 11-tej. Priniesli nám správu a spýtali sa ma, ako sa cítim. Nakoľko som bola fyzicky fajn, tak vystavili prepúšťací list a o 11.30 som už bola doma. O psychike nehovorím, tie rany sa hoja podstatne dlhšie. Neskôr prišli výsledky z genetiku plodu (bola to trizomia) a doktor tvrdí, že daľšie tehotenstvo má veľkú šancu normálneho priebehu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A tak máme znovu zelenú. Keď sa blíži čas menštruácie, tak zadržiavam dych a keď sa dostaví, tak sa mi v kútiku duše uľaví. Klamala by som, ak by som povedala, že nie. Lebo... Bojím sa. Vy by ste sa nebáli?

Viem, že sú veci, ktoré ja osobne nemôžem ovplyvniť. Táto je jedna z nich. Každý človek sa vyrovnáva so sklamaním iným spôsobom. Mojím asi je, že sa zo mňa stáva tá proverbiálna líška, ktorá si občas mrmle popod nos, že však matka už som a že biologické materstvo je "overrated". 

Ale vraj do tretice všetko dobré. 

P.S Mimochodom, škoda, že slovenčina nemá odlišné slovo na spontánny potrat ako angličtina (miscarriage), lebo takto, keď sa tu niekedy besne diskutuje o potratoch (tých nespontánnych), tak sa to psychicky dotýka aj žien, ktoré ten potrat mali bez slobodnej voľby.

Ivana O'Deen

Ivana O'Deen

Bloger 
  • Počet článkov:  113
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Dieťa šťasteny a večný optimista.Možno zasnený romantik? Zoznam autorových rubrík:  Zo života nevážneFoto-článkyNa rozmedzíMoja rodinaMoje úletyPohľad do duše US tínedžera...iba slováKobyla - filozofTam za vodou v rákosíSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu